Kartlegging av vaner (med mulighet for endring)

Velkommen til… En morgen med Eline.

Vi har alle ulike måter å leve på. Vi fyller dagene våres med ulike vaner og uvaner. Kanskje har du et ønske om å spise sunnere? Slutte å snuse? Ha mer aktivitet i hverdagen? Kanskje kjenner du at du vil endre på et mønster. Det gjør hvertfall jeg. Ergo denne kartleggingen. Jeg ber deg om ikke å dømme. For jeg kjenner litt på skam når jeg nå deler dette. La oss heller se på vanene mine med nysgjerrighet. Og kanskje til og med få til en endring.

Mål med kartlegging:
– Økt bevissthet.
HVA gjør jeg HVOR og NÅR
– Få oversikt over egne mønstre.

Ønsker:
Mer kontroll, mer ro i sjela, bevare de gode vanene, kvitte meg med de mindre gode, få bedre søvnhygiene, bedre livskvalitet.

Husk! Vi trenger ikke et nytt år for å jobbe med oss selv. Vi trenger ikke en ny mandag heller. For hver dag som kommer kan du ta helt unike valg for deg selv. Valg, som er gode for deg og for ditt liv. (En liten memo til meg selv der).

0440
Våkner. Spretter opp av sengen. Kler på meg. Antrekket som ligger klart fra dagen før. På vei til badet skrur jeg på kaffen. På med radio. Tannpuss. Så en slurk av kaffen.

0450
Første tur ut. Røyk. Legger merke til at jeg har musikken fra radioen allerede festet på hjernen.

0455
Inne igjen. På med Spotify og høstlisten min. Skrur også på TV, men på mute.

0500
Morgenstell.

0520
Kaffe. Musikk. Jeg synger med. Ser på listene mine, og scroller gjennom nettaviser og mobil.

0530
Drikker et glass vann og litt smoothie. Svarer på mail. Kjenner jeg er rastløs.

0550
Ut igjen. Røyk. Med en sang på hjernen. Legger merke til Fugledamen ved min nærmeste park.

0600
Inne. P3 Morgen. Nyheter. Med Spotify og TV i bakgrunnen. Drikker nok et glass vann. Rastløs.

0615
Ut igjen. Tur rundt kvartalet. Røyk. Musikk på ørene. Sender den daglige tekstmeldingen til Besta. Ny røyk.

0645
Går inn igjen. Skriver ned noen tanker. Kjenner meg inspirert.

0700
Røyk. Er Kaffebrenneriets første gjest. En kopp kaffe med litt melk. Musikk på ørene. På grunn av regnet ute har jeg våte jeans og rosinhud. Litt ubehagelig. Men jeg finner inspirasjon selv i det. Notatboken er foran meg. Skriver.

…Denne kartleggingen ble nesten til en avhandling. Har du lest gjennom hele er jeg imponert. Mine morgen-vaner er kanskje for spesielt interesserte. Men personlig fant jeg dette veldig nyttig. Det er noe eget ved å se mønstre svart på hvitt. Og litt ekkelt.

1. Jeg må definitivt kutte ned på røykingen.
2. Kanskje bør jeg gjøre noe med ytre stimuli som jeg selv setter i gang. Og det helt på autopilot.
3. Jeg kan med fordel bruke mer tid på rutinene mine. Jeg ser på klokkeslettene at jeg er rimelig effektiv. Altså, jeg har ingenting jeg skal rekke. Likevel slår jeg hjul ut av senga og løper fra dør til dør.

Faktisk blir jeg sliten bare av å lese igjennom denne kartleggingen. Og dette er ingen unik dag som skiller seg ut. Slik holder jeg altså på. Dag etter dag. Så er det kanskje ikke så rart 14-kneika treffer så hardt. Men vil man endre på egne vaner er en god start å bli mer bevisst. Man må såklart også et ønske, en motivasjon, til å skape endring. Og denne morgenen kjenner jeg på både et ønske og en motivasjon til å endre.

Hvordan jeg skal gjøre det kommer i et nytt innlegg…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg